En marcha a páxina web definitiva dos xogos populares galegos
xoves, 11 de novembro do 2021
O
Consello da Cultura Galega e o Observatorio do Patrimonio Lúdico
veñen de unir forzas para dar unha nova e perdurábel vida aos
xogos tradicionais da nosa terra. Farano poñendo o foco nos
principais faladoiros actuais da poboación xuvenil: os faladoiros en
liña. O resultado deste labor conxunto do CCG e o observatorio é
Xogos tradicionais
unha páxina web e unha aplicación móbil dispoñíbel para Android
e Apple.
Tanto
unha ferramenta coma outra conteñen información de medio centenar
de xogos que se poñen a disposición da cidadanía, entre os que se
atopan, entre outros moitos, a pita cega o puño puñete, a petanca, a chave ou a cadeira de raíña. Tamén
hai propostas para empregar con diversos trebellos, como a mítica
billarda, de cuxos procedementos se nos informa polo miúdo.
A
proposta foi dada a coñecer este 11 de novembro por Rosario Álvarez;
o coordinador técnico, Manuel Gago; e dous representantes das
diferentes entidades que integran o Observatorio, Paco Veiga e Xosé
Manuel Barreiro.
Ademais,
Manolo Charrancas da Asociación Galega do Xogo Popular e
Tradicional, lanzou o peón máis pequeno do mundo.
Por
certo que o CCG e o observatorio non elixiron por casualidade a data
do 11 de novembro para presentar esta iniciativa lúdico-tecnolóxica,
xa que coincide coa festividade de San Martiño, unha celebración
que de antigo vén acompañada dun refrán que é un convite
inequívoco a brincar: Polo San Martiño peóns ao camiño.
Segundo se fixo saber na presentación, alén do medio centenar de
xogos populares que acubilla a web e a aplicación de partida, estas
permiten máis dun centenar de combinatorias. O proxecto nace coa
intención de “revitalizar o seu uso para que volvan formar parte
do día a día da nosa sociedade” apuntou a presidenta Rosario
Álvarez. Unha idea na que tamén incidiu Paco Veiga, do Observatorio
do Patrimonio Lúdico, que concretou que “a idea é que nun minuto
se poida poñer en práctica o xogo”.
Non
un simple catálogo
O
proxecto non é un catálogo, sinalaron, engadindo que en realidade
foi concibido “para que os xogos poidan ser recuperados e usados,
achegando un apoio para nais, pais e docentes que queren incorporar
os ancestrais xogos da nosa cultura ao acervo familiar, para que
poidan consultala con facilidade en interior e en exterior, no rural
e no urbano”.
Álvarez
e Veiga tamén salientaron o feito de que as propostas lúdicas
incluídas non “están descritas”, senón que veñen cunhas
mínimas indicacións para “entender a esencia do xogo e unha serie
de ilustracións que serven para explicar o xogo e que axudan máis
que as propias fotografías”. A ilustradora é Nuria Díaz
(Vilagarcía de Arousa, 1982).
Manuel
Gago, responsábel técnico do proxecto, apuntou na presentación que
se realizará unha actualización anual e explicou a distribución
interna dos contidos. Así, dixo, os diferentes xogos están
clasificados por idades (as diferentes idades da vida), por
obxectivos (grandes categorías de xogos) e por tipos de xogos máis
miúdos.
A
aplicación de Xogos Tradicionais pode descargarse de balde
desde a App Store e desde a Play Store de Android, así como desde a súa páxina web.
As entidades
O
proxecto é o resultado da colaboración do Consello da Cultura
Galega co Observatorio do Patrimonio Lúdico Galego, entidade que
agrupa á Asociación Galega do Xogo Popular e Tradicional (AGXPT), a
Asociación de Xogadores/as da Chave da Santiago; a Brinquedia, Rede
Galega do Xogo Tradicional; o Museo Etnolúdico de Galicia (MELGA),
de Ponteceso; a Odaiko Krea, SL; o recuncho das argalladas, museo de
Vilanova de Lourenzá; a Xogos Populares e Tradicionais (Santalla - A
Pontenova) e a Xogos Tradicionais Muimenta (XOTRAMU), máis a unha
serie de persoas a título individual (Antón Cortizas Amado,
investigador dos xogos e xoguetes tradicionais; Apolinar Graña
Varela, investigador da Universidade de Navarra; Carmela Sánchez
Aríns, investigadora e técnica do patrimonio; Ismael Álvarez
López, investigador da Universidade de Burgos; Manuela Vázquez
Coto, investigadora da Universidade da Coruña). Ademais, colaborou
poñendo os xogos en imaxes Antonio Ferrer Moreira, do CEP Campolongo
de Pontevedra.