A revolución tecnolóxica instálase no deporte de alto nivel da man de Balidea
martes, 7 de xuño do 2016
Cando unha empresa TIC comeza un proxecto de
I+D+i, dificilmente pode imaxinar que a levará a pisar o céspede
dun campo de 1ª división no que está xogando Messi ou Cristiano
Ronaldo. Non foi un camiño doado para a firma galega Balidea,
pero si unha mostra de como as ideas innovadoras para o
desenvolvemento de proxectos propios de I+D+i acaban colleitando
resultados. O proxecto nace dunha colaboración co grupo de
investigación de INEF da Universidade da Coruña (UDC), na que se
detectou a necesidade dun produto tecnolóxico que contribuíse a
mellorar o rendemento deportivo.
Así o explica Ángel Vales, membro do grupo e
analista da selección española de fútbol: “A evolución do
deporte contemporáneo demanda dos técnicos unha maior capacitación
e especialización a todos os niveis de intervención: técnico,
psicolóxico, tecnolóxico, etc, e para mellorar o nivel de
aprendizaxe e rendemento, adestradores e deportistas precisan
apoiarse cada vez máis en determinados recursos, sobre todo de
videoanálise”.
Deste xeito xurdiu ADESTRapp,
unha aplicación concibida para a captación, transmisión e análise
de vídeo en tempo real, inicialmente enfocada ao adestramento. No
seu camiño e evolución cruzáronse unha morea de deportistas,
técnicos e competicións, que contribuíron ao seu testado, mellora
e implementación tamén para competición e arbitraxe.
Pablo López Vidal, consultor de Balidea, ex
futbolista e adestrador do C.D. As Pontes, explica como se decataron
de que “no fútbol profesional só se facía unha análise dos
partidos a posteriori”.
E engade: “pensamos que se fósemos capaces de transmitir imaxes de
vídeo en directo ao banco, coa posibilidade de retardar, editar e
rebobinar, lle daríamos unha información moi valiosa aos
adestradores para corrixir in situ
cuestións técnico-tácticas”.
Nos comezos estivo presente tamén Ramiro
Amarelle, adestrador do F.C. Barcelona de fútbol praia e considerado
o mellor xogador da historia deste deporte. A súa colaboracións
serviu para probar o produto na Beach Soccer Cup 2015, o torneo
internacional de fútbol praia que se celebrou en Barcelona no mes de
maio do ano pasado. “Introducir o produto nunha contorna de
competición fixo que nos decatáramos das dificultades que poderían
presentar os espazos con grande concorrencia de espectadores,
obrigándonos a mellorar de xeito significativo o sistema de
transmisión de imaxes neste tipo de convocatorias”, lembra José
Ángel Abeal, director de Desenvolvemento de Negocios de Balidea.
Pouco despois, xa coa aplicación máis
evolucionada e da man do Judo Club Coruña, comprobouse a súa grande
utilidade nos adestramentos con nenos, incrementando o seu nivel de
motivación, a súa atención e, por extensión, a súa técnica. De
aí deuse o salto ao XV Torneo Internacional de Judo Vila de Avilés,
o maior de España, con máis de 1.500 judokas competindo e 4.000
espectadores. Como era de agardar, xurdiron novos desafíos. A
competición desenvolvíase de maneira simultánea en sete tatamis,
polo que foi preciso instalar sete dispositivos de gravación
diferentes nun espazo físico relativamente limitado. “Mais non foi
só iso, pois as interferencias coas numerosas Wi-Fis presentes no
evento dificultaron o bo funcionamento de ADESTRapp, que houbo que
revisar e mellorar tamén neste senso”, relata René Pacios,
responsábel técnico do proxecto.
Ese longo percorrido non foi en van e á fin
chegou o gran día, o salto á primeira división de fútbol nun R.C.
Deportivo - Celta, con 30.000 espectadores en Riazor. Foi unha nova
proba de forza, que a aplicación superou, mais non con menos
dificultades. Ata o momento non se enfrontara a un espazo tan amplo,
polo que se detectou a necesidade de argallar un novo sistema de
transmisión para poder aumentar a distancia entre a cámara e os
dispositivos móbiles receptores.
A versatilidade desta tecnoloxía, a súa
capacidade de adaptación a calquera actividade deportiva e o seu
fácil manexo posibilitaron a súa rápida evolución e integración
de todas esas novas necesidades. Hoxe en día xa ten capacidade para
funcionar ao cen por cen en contornas con alta saturación de público
e longa distancia. De aí que xa o teñan empregado outros equipos de
1ª división como o Levante C.F., o Athletic Club de Bilbao ou o
Rayo Vallecano. Así mesmo, serviulle de apoio durante toda a tempada
a equipos de 2ª e 3ª división, como o Nástic de Tarragona e o
C.D. As Pontes; o Santiago Futsal xa o ten completamente integrado
nos seus adestramentos; e empregouno tamén a Irmandiña, a selección
galega de fútbol, no seu recente partido contra Venezuela.
A nova meta, como sinala Pablo López Vidal, é
“consolidarse na 1ª división para que todos os clubs dispoñan
dun na súa estrutura, tanto para usar nos partidos como nos
adestramentos dos equipos profesionais e da base”; e tamén dar o
salto internacional, xa cunha primeira aproximación ao equipo
campión de fútbol sala nos Emiratos Árabes Unidos.
Que singulariza ao ADESTRapp?
O seu dispositivo de captura é moi manexábel e
discreto, sen fíos e do tamaño dunha videocámara compacta
convencional. Ademais, dispón dunha ampla autonomía, cunha batería
cunha duración estimada de dez horas, e non emprega acceso a
Internet nin a redes de datos locais, senón que envía as imaxes en
tempo real por medio dun sinal de amplo alcance que xera o propio
dispositivo.
Por outra parte, o seu software pode instalarse
tanto en dispositivos Android coma iOS, dando a posibilidade de que
todos eles conxuntamente ou de xeito individual poidan visualizar e
editar o vídeo para a súa análise. "É multicámara e
multiususario, polo que podemos ter imaxes de diferentes ángulos e
estar conectadas varias persoas, comentando unha xogada
simultaneamente”, explica Pablo López. “Achega asistencia
táctica ao corpo técnico en competición e nas sesións
preparatorias, permitindo unha conexión directa e en tempo real
entre os técnicos situados ao pé do campo e os que están na
grada”, engade Ángel Vales.
Entre outras opcións, ADESTRapp permite decidir o
tempo de retardo, a velocidade de reprodución, rebobinar ou
automatizar cortes. Segundo fai saber Pablo López Vidal “permite
ter un feedback visual
instantáneo co que a mellora dos deportistas, incluídos os máis
pequenos, é inmediata”. Sen dúbida, fai honor ao refrán “unha
imaxe vale máis que mil palabras”.
Cinco versións diferentes
ADESTRapp está xa implementado con cinco versións
diferentes. A INSTANTreplay é a máis xenérica e adaptábel para
diferentes espazos de competición e adestramento. A versión
STREAMING dá acceso remoto a contidos deportivos. Ademais existen
tres versión profesionais para tres deportes: FOOTBALL, GOLF e JUDO
ADESTRapp.
As tres abranguen especificidades de cada unha
destas disciplinas deportivas. No caso do golf, diversas persoas que
coñecían a aplicación pensaron que sería de gran utilidade, pois
é o deporte de especialización por excelencia. “En golf os xestos
técnicos son a base da mellora e poder verse cun retardo e a cámara
lenta ou con fotogramas desde distintos ángulos é fundamental para
mellorar a técnica de golpeo”, comenta Pablo López Vidal.
Que opinan técnicos e deportistas sobre
ADESTRapp?
Carlos Morales, terceiro adestrador e analista do
R.C. Deportivo: “Antes entre a grada e o banco estabamos conectados
telefonicamente só por voz, agora podemos ir corrixindo sobre as
imaxes. A mellora é notábel, pois as indicacións por voz non
sempre lle chegan ao xogador coa claridade e a eficacia que permite a
imaxe. Sen dúbida é unha ferramenta que lle dá calidade ao noso
traballo”.
Pablo Vidal López, adestrador do C.D. As pontes:
“Usámolo en máis de trinta partidos e agora xa non podemos
prescindir da aplicación, pois achega unha información moi valiosa
tanto en competición como nos adestramentos para axudarlle a
mellorar aos xogadores”.
Ramiro Amarelle, xogador do F.C. Barcelona e o
A.C. Milán, xogador do Sporting Braga: “Ofrece unhas prestacións
que non existían no deporte actual, permitíndolle aos adestradores
analizar detalles inapreciábeis no directo. Ten aplicacións
directas no rendemento deportivo que engloban aspectos individuais,
que sempre axudan a aumentar o potencial global do equipo, e
aspectos grupais e colectivos”.
Ángel Vales, analista de la selección española
de fútbol: “Destaca o seu fácil e intuitivo manexo, así como a
súa cómoda e rápida instalación en espazos tan ateigados como os
estadios de fútbol”.
Máis de 400 proxectos en Europa e España
Balidea é provedora de servizos de consultoría,
desenvolvemento e integración de software e externalización
tecnolóxica e de servizos. Con preto de 200 empregados e oficinas en
Reino Unido e Dinamarca, ademais de nas catro provincias galegas,
Barcelona, Bilbao e León, ten acadado un alto grao de
internacionalización.
A súa facturación anual ascendeu 7,1 millóns de
euros en 2015, dos que un 19% se xerou fóra de España, o 56% en
Galicia o 25 % no resto do mercado español. Ten traballado en máis
de 400 proxectos dentro da Unión Europea, sendo unha das poucas
empresas españolas TIC que na actualidade son provedoras das Nacións
Unidas. Entre os seus clientes internacionais figuran tamén a
Axencia Danesa da Enerxía ou a Axencia Europea de Pesca.
A nivel estatal desenvolve proxectos para os
gobernos Vasco, andaluz e da Illas Baleares, a Comunidade de Madrid,
o Ministerio de Defensa, o Instituto Nacional de Ciberseguridade, o
Servizo Cántabro de Saúde ou a Deputación de Barcelona. No ámbito
galego traballa para a Xunta de Galicia - AMTEGA, o Servizo Galego de
Saúde, as Universidades de Vigo e Santiago de Compostela, a Smart
City da Coruña ou a Deputación da Coruña.
O deportivo é un ámbito alleo á área habitual
de traballo de Balidea, máis non chegou a el por casualidade, pois
vén patrocinando anualmente diferentes eventos deportivos e equipos.
Un deles é o Campus de Fútbol Praia Ramiro Amarelle, que se celebra
na praia de Sabón en Arteixo durante o mes de xullo, e dentro do que
se organiza unha xornada de convivencia con nenos e nenas afectados
polo desastre de Chernóbil. Ademais, é patrocinador oficial do
equipo de primeira división de fútbol sala Santiago Futsal.