Unha investigadora do CSIC impulsa dende Santiago un método para crear software á medida dos arqueólogos
luns, 24 de outubro do 2016
- O Dolmen do Forno dos Mouros en Toques, nunha imaxe de Abeancos.gal
Un
novo método para crear aplicacións software que sirvan de axuda aos
investigadores na análise de información arqueolóxica vén de
xurdir dende as dependencias do Consello Superior de Investigacións
Científicas (CSIC) en Santiago ao abeiro dunha tese doutoral
realizada no Instituto
de Ciencias do Patrimonio (INCIPIT) pola enxeñeira en
Informática Patricia Martín-Rodilla, unha achega que suporá unha
mellora nos sistemas de visualización dos datos existentes e unha
guía no proceso de razoamento e estudo dos achados arqueolóxicos.
A
autora, Patricia Martín, defendeu a súa tese, Xeración de
coñecemento asistido mediante software en patrimonio cultural: un
marco conceptual, na Universidade Politécnica de Valencia,
obtendo a cualificación de Sobresaínte Cum Laude. Estivo dirixida
por César González Pérez (científico titular do CSIC no INCIPIT,
con sede en Compostela) e por Óscar Pastor López (director do
Centro de Investigación en Métodos de Produción de Software e
catedrático no Departamento de Sistemas Informáticos e Computación
da UPV).
Indo
á tese, nela levouse a cabo un estudo sobre a relación entre
software e patrimonio cultural para coñecer que tipo de software se
emprega por parte das organizacións e que características reúne.
Segundo explica a autora do traballo, as ferramentas que se empregan
son xeralmente software comercial (por exemplo, sistemas de
información xeográfica) ou centrado na captación de datos ou
diseminación de resultados patrimoniais (por exemplo, sistemas de
rexistro ou publicación). “Constatamos que había un baleiro de
software dirixido á comunidade investigadora en patrimonio que lle
permitise analizar, mediante visualizacións software adaptadas,
datos procedentes do seu labor con facilidade, e lle asistise en todo
o proceso de razoamento en base a eles”, explica a investigadora,
engadindo que este tipo de metodoloxías “deron bos resultados
noutros dominios”, como en bioinformática, “pero existía unha
falta de enfoque e adaptación das súas particularidades para datos
patrimoniais, que foi abranguida por este traballo”.
Asemade,
a tese centrouse en concibir e deseñar un marco conceptual para
construír aplicacións software dirixidas a resolver esa necesidade.
O resultado foi a creación dunha metodoloxía completa, ilustrada
mediante unha aplicación software, denominada SAKG, introducida xa
en tabletas e que se puxo a punto tomando como referencia datos
procedentes de traballos arqueolóxicos realizados en dous xacementos
nos que o INCIPIT interveu no seu estudo: o da Romea (Lalín,
Pontevedra) e o de Forno dous Mouros (Toques, A Coruña).
Segundo
engade a autora, os ditos traballos serviron entre outras cousas para
constatar que “a metodoloxía é útil e viábel”, posibilitando
cousas como que o usuario analice os datos con máis facilidade que
usando software tradicional, como follas de cálculo. Ademais,
engade, os resultados en termos de precisión e produtividade na
análise de datos “melloran coa nosa metodoloxía, así como o
nivel de satisfacción dos investigadores en patrimonio”.
Segundo
lembra, este estudo tamén permitiu coñecer como os investigadores
analizan datos e constrúen coñecemento no ámbito do patrimonio
cultural, “polo que se abren agora novas liñas de traballo para
nós”. Entre estas liñas figura incluír asistencia software
mediante minería de datos e textos en Humanidades e Ciencias
Sociais, así como desenvolver melloras visuais para os datos
patrimoniais.